קציצות עדשים כתומות…

לפני חודש בערך קניתי קילו עדשים כתומות, בתקווה שיום אחד אני אכין פשטידת עדשים. אין לי מושג עדיין איך אני אכין פשטידה שכזו, אבל בינתיים נחתה עלי השראה לקציצות אפויות בתנור. הרבה זמן לא הכנתי קציצות, ובאמת בא לי משהו מגניב שישדרג לי את הכריכים.

כנשנוש קטן ובריא או כמנת הקטניות בארוחה

כנשנוש קטן ובריא או כמנת הקטניות בארוחה

פאני סטורי, כשסיימתי להכין את תערובת העדשים, ורציתי להכין את הקציצות עצמן, העיסה הייתה עוד חמה ודביקה וממש לא שיתפה פעולה עם הניסיון לקבל צורת קציצות. אז חיפשתי תבנית סיליקון שתעזור לי, כי לא היה לי כוח לחכות עד שהיא תתקרר. כך הגעתי לתבנית המלבנים הקטנים, שמתוך רגע של יאוש פשוט דחפתי לתוך כל אחד ממלבניה כפית מהעיסה החמה. כך הכנסתי לתנור, וקיוויתי לטוב. ובכן, נראה לי שהתמונות מראות את התוצאות החיוביות… לאחר האפיה המלבנים התנתקו בכזו קלות מהתבנית (טוב, זה יותר קשור באיכות תבנית הסיליקון, שאני מפצירה בכם/ן- לא להתפשר!!! לקנות את ההכי טובה! גם אם היא עולה 60 ש"ח לתבנית קטנה…) כך ששכחתי לגמרי שהעיסה הייתה דביקה ומעצבנת לפניכן.

בינתיים, כשהתבנית הראשונה נאפתה בתנור, שאר התערובת של העדשים הצטננה לה, ואיפשרה לי להכין קציצות בידיים בלי בעיה.

קמח התפו"א שומר על יציבות הקציצות גם בעת הוצאתן מהתנור!

קמח התפו"א שומר על יציבות הקציצות גם בעת הוצאתן מהתנור!

אז נגנבתי מהרעיון שאפשר להכין נישנוש בריא עם מראה שיקי שכזה (אני תמיד בעד צורות הגשה מקוריות), והחלטתי לשדרג אותו אפילו יותר, עם טחינה ירוקה! אני מתה על טחינה ירוקה!! (מי שלא יודע/ת- זו טחינה שהתבלנדרה עם הרבה פטרוזיליה) היא כל כך רעננה, והצבע שלה מטריף! הירוק של הטחינה לצד הזהוב של המלבנים האפויים פשוט עושים לי את זה…

הטחינה הירוקה משדרגת כל דבר שהיא נוגעת בו!!!

הטחינה הירוקה משדרגת כל דבר שהיא נוגעת בו!!!

ובאמת שהשוס של כל הסיפור הזה הוא הבריאות- ששופעת מכל עבר! בין אם זה החלבונים מהעדשים, הסידן מהטחינה (בהנחה שזו טחינה מלאה, כע?) והברזל מהפטרוזיליה… כמות השומן כאן לא גדולה מדי, וגם נמנעי הגלוטן יכולים/ות לחגוג מהמנה הזו. אבל אם לא אכפת לכם/ן מקצת שומן- נסו את הקציצות הללו גם עם רוטב גזר! ההנאה מובטחת (אבל זאת לא חכמה, כל דבר עם רוטב הגזר הזה יוצא מושלם)…

תוספת מצויינת לסנדוויץ' מזין

תוספת מצויינת לסנדוויץ' מזין

קציצות ומלבני עדשים כתומות אפויים!

מצרכים: (לכ-20 קציצות עגולות או 60 מלבנים)

2 כוסות עדשים כתומות

1/2 3 כוסות מים

1/2 כפית מלח

3 כפות שמן קנולה

1 בצל יבש גדול, קצוץ

3 שיני שום, כתושות

1 גזר גדול, מגורד גס

4 כפות פטרוזיליה, קצוצה

1 כפית זרעי כוסברה גרוסים

1 כפית פלפל שחור

1/2 כפית בהרט או חוויאג'

5 כפות קמח תפו"א

הכנה:

בסיר בינוני הרתיחו את העדשים יחד עם המים והמלח, ובשלו על אש נמוכה כ-15-20 דקות, עד שהעדשים מפוררות ונוצר "פירה עדשים". הורידו מהאש והניחו בצד.

במחבת גדולה חממו את השמן, הוסיפו את הבצל והשום וטגנו כ-5 דקות, עד שהבצל הופך שקוף. הוסיפו למחבת את העדשים, הגזר, הפטרוזיליה והתבלינים. ערבבו היטב על האש כ-3 דקות. טעמו ותקנו תיבול (תתפרעו אם בא לכם/ן, כי אני אישית אוהבת את הטעם הנקי של העדשים הכתומות אז לא תיבלתי יותר מדי). הורידו מהאש, והוסיפו את קמח התפו"א. ערבבו היטב. אם בחרתם/ן להכין מלבנים בתבנית הסיליקון- ניתן ישר לשים את העיסה בתבנית בעודה חמה. אם בחרתם/ן להכין קציצות, המתינו כ-15 דקות עד שהעיסה תצטנן, אחרת היא תהיה דביקה מדי ולא תשתף פעולה. הרטיבו מעט את הידיים, וצרו קציצות בעובי 1.5 ס"מ, ובקוטר 6 ס"מ, והניחו את הקציצות על נייר אפיה. חממו תנור ל-190 מעלות, והכניסו את המלבנים/ הקציצות למשך כ-15-20 דקות. הוציאו כאשר העדשים משחימות יפה מלמעלה.

צורת הגשה מדליקה

צורת הגשה מדליקה

בתיאבון!

נעה וגאנסקי.

39 תגובות לרשומה “קציצות עדשים כתומות…

    • היי לא טבעונית,
      תודה שהפנית את תשומת ליבי לכך שהמילה גזר נשמטה מהוראות ההכנה! צריך להוסיף אותו יחד עם התבלינים והעדשים… :D
      תיקנתי גם בפוסט…

      • אוף…
        לא יודעת למה, אבל יצאו לי קציצות ממש ממש יבשות, על גבול החנק…
        מרגיש לי כאילו היה צריך להוסיף עוד קצת שומן כלשהו כדי להרטיב אותן קצת…

      • אוי! אני ממש מצטערת לשמוע! יכול להיות שיש מקום לעוד שומן, או לעוד גזר מגורד/בצל מטוגן…

      • צר לי לשמוע! אולי הפעם הבאה תנסי לאפות למשך פרק זמן קצר יותר כדי שהקציצות לא תתייבשנה?

  1. גאוני!! איך לא חשבתי על זה קודם?!
    אז היום הכנסתי את תערובת הקציצות המזדמנת שלי (עדשים ירוקות, ירקות שורש כתומים וקמח חומוס) לתבנית קאפקייקס והן נראות נפלא, ומשום מה אפילו המרקם שלהן השתפר, אולי בזכות העובדה שהסיליקון לא נדבק ואפשר לאפות אותן קצת יותר זמן.
    וכמה כיף שאפשר להכניס אותן לתבנית עם כפית בלי להתפצ'פץ' עם כדרור קציצות ובלי לבזבז חומר גלם. תודה רבה!!

    • אפשר אבל קחי בחשבון שזה קצת ישפיע על הטעם ועל היציבות (קמח תפו"א יותר יציב…) לא משהו שהוא ממש מהותי, אבל כן יש הבדל… :)

    • אני חושבת שכן, אפשר להמיר באותו היחס.. אין לי נו אגג ובחיים לא התנסיתי איתו אז אני לא יכולה להגיד במלוא הבטחון…

  2. קציצות מצויינות, טעימות גאוניות !!!!! (וכל מילה מיותרת..)
    אפשר להוסיף יותר מחצי כפית בהארט לשיפור הטעם … לדעתי

    • היי סופי, ממש לא כדאי להחליף כי העמילנים של קמח תפו"א מסייעים בהדבקת העיסה, מה שקמח שיפון לא מסוגל לעשות…

    • יכול להיות שהחום של התנור היה גבוה מדי.. לכל תנור יש עוצמה שונה, אז להבא תנסי לשים על מעלות נמוכות יותר..

  3. מתכון נראה שווה והתמונות יפות…יש לי שאלה.. (או שתיים) האם לא צריך להוסיף ביצים לכל התערובת? לא יצא לי להכין קציצות ללא ביצים. ולגבי הקמח, האם ניתן להשתמש בקמח לבן רגיל?

    • היי דפנה,
      ייתכן שפיספסת את העיקרון המנחה של בלוג הבישול שלי- הטבעונות ואי צריכת מוצרים מהחי… ביניהם גם ביצים… הסיבות לכך הן רבות, החל ממוסריות- אי פגיעה בבע"ח, דרך אקולוגיות- תעשיות המזון מהחי אחראיות על אחוז גבוה ביותר של זיהום אוויר, קרקע ומים, וכלה בבריאותיות- בשביל מה לצרוך כולסטרול ושומנים רויים מיותרים, אם אפשר בלי?
      אז לשאלתך- אין שום צורך בביצים במתכון הזה, התערובת יוצאת מספיק דביקה ויציבה בלעדיהן :)
      שיהיה לבריאות!
      נעה.

  4. הכנתי ויצא ממש טעים!
    אני כל כך אוהבת מתכונים שאין צורך בכלל בביצים ושלא צריך לחפש איך בדיוק להדביק את זה ולתקן את המרקם, כי הוא מושלם פשוט ככה.
    אני הכנתי לביבות ויצאו לי המווון (כמעט 40), אבל הן דקות יחסית בשביל שייצאו קריספיות.

    לכל אלה שכתבו שיצא להן יבש, אז אולי כדאי שתרססו בספריי שמן. אני ריססתי תבנית אחת ואז ראיתי שלא ממש מרגישים הבדל והן יוצאות עסיסיות גם ככה, אז פשוט ויתרתי.

  5. היי
    נראה ממש טעים
    האם אפשרי להחליף את השמן חמניות בשמן זית?
    אפשרי להשתמש בתפוח אדמה מגורד במקום קמח תפוחי אדמה שאין לי? אם כן מה הכמות?
    תודה

    • תודה!
      את השמן (אני אגב השתמשתי פה בקנולה ולא בחמניות) ניתן להחליף בכיף בשמן זית, אבל את קמח תפוח האדמה לא ניתן להמיר בתפו"א מגורד.. צר לי, אבל הקמח בעל תפקיד הדבקה מאוד קריטי כאן, שתפו"א מגורד לא מסוגל לבצע בעצמו…. :)

  6. עשיתי מבצע והכנתי גם את הקציצות ירקות וגם את הקציצות עדשים – הכול בתנור
    ויצא מדהים!!!
    יהיו אורחות קבועות בארוחות שלנו עכשיו :)
    הירקות קצת רכות, והעדשים קצת קשות – אבל מעולה!!!

  7. שלום לך. רציתי להודות על המתכון המצויין . המרתי עליו לשבת אירוח לטבעונים וזה יצא מושלם: , מרקם, טעם, קלות הכנה. וכמות טובה, שני מגשים על נייר אפייה. הבוקר יש לזה טעם של קציצת בשר. עכשיו יש לי בית להישרדות עם הטבעוניים שלי.

  8. תודה רבה, נעה!
    הכנתי בשבת, ועד היום אני נהנית מהן (יצאה כמות גדולה ולשמחתי זה ממש טעים גם יומיים לאחר מכן, לאחר חימום קל בטוסטר אובן).
    ממש נהדרות.

  9. יצא יבש אבל טעים לאללה ! אפשר להכין בצד רוטב טחינה, חומוס, עגבניות או לאכול עם מרק

כתיבת תגובה

